Beste bezoeker,
KiP plaatst geen analytische cookies of marketingcookies. Wij doen niet aan marketingonderzoek om te kijken wie er wel en wie er niet onze website bezoekt. Gewoon omdat wij liever andere dingen doen. KiP plaatst alleen essentiële cookies: cookies die nodig zijn om onze website naar behoren te laten draaien. Vanwege onze liefde voor KiP staan wij niet garant voor de afwezigheid van schreiffouten op onze website en in onze overige documentatie. Tevens staan wij ons de dichterlijke vrijheid toe om de Nederlandse taal te verrijken met nieuwe, puntige uitdrukkingen.
Het team van KiP
SCHARRELPRINCIPE
je bent in een rijke omgeving waar je vrijuit kunt scharrelen
De visie van KiP is gebaseerd op onze VERS-ingrediënten: Vrijheid, Eigenheid, Ruimte en Scharrelprincipe. Alle vier even belangrijk en naar onze mening kan de een niet zonder de ander.
Om meer te vertellen over onze visie starten we hier, EIgenwijs als we zijn, met de laatste van onze VERS-ingrediënten, namelijk het Scharrelprincipe. Bij KiP vinden we het belangrijk dat kinderen kunnen scharrelen. We laten kinderen vrij in het kiezen van hun activiteit. Dit doen we uit respect voor de Eigen Inbreng van het kind. Met andere woorden bij KiP hebben we oog voor het EI.
Het scharrelprincipe heeft geen bestaansrecht zonder de eerste 3 VERS-ingrediënten: Vrijheid, Eigenheid en Ruimte. Scharrelen kan dus eigenlijk niet zonder die 3. Kinderen moeten zich vrij voelen en weten dat ze begrensd worden, anders is het te spannend om te scharrelen. Kinderen moeten weten dat ze gezien worden, dat hun eigenheid en hun behoeften erkend worden, anders lukt het niet om te scharrelen. En kinderen moeten letterlijk en figuurlijk de ruimte krijgen om te scharrelen.
Dat we scharrelen zo belangrijk vinden, sluit goed aan bij een van de mooie uitspraken van Emmi Pikler:
“Een kind dat iets bereikt door zelfstandig te experimenteren, ontwikkelt een heel ander soort weten dan een kind dat kant en klare oplossingen krijgt aangeboden.”
In onze praktijk vertalen we dit (in het Engels zou je zeggen KiP-talk, wij noemen het KiP-TOK) naar: laat kinderen scharrelen, geef ze ruimte voor de Eigen Inbreng en laat ze vrij in hun activiteit en zie wat er gebeurt. Dat is eigenlijk in een eierdop wat we bij KiP willen doen.
Zoals al gezegd, dat wat we hier beschrijven is onze visie in een eierdop. Natuurlijk komt er meer bij kijken. In ons Pedagogisch Beleid komt dit alles uitgebreid aan bod en kun je lezen hoe we onze VERS-ingrediënten en de visie van Emmi Pikler omzetten in de dagelijkse praktijk.